Nieuwsbrief juli 2024 – MIRT-verkenning N35 Wijthmen-Nijverdal
Afgelopen voorjaar heeft de Notitie Reikwijdte en Detailniveau ter inzage gelegen en was er de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen. In de Notitie Reikwijdte en Detailniveau staan de alternatieven en varianten die in het vervolg van de verkenning N35 Wijthmen – Nijverdal worden onderzocht. In de twee alternatieven worden varianten onderzocht om te komen tot een ontwerp voor een Voorkeursalternatief. Het eindresultaat van de verkenning is om uiteindelijk te komen tot een voorkeursbeslissing.
Zienswijzen en commissie MER
Van 6 maart tot en met 16 april 2024 zijn 113 zienswijzen ingediend. In totaal hebben 74 personen en organisaties hun naam onder de zienswijzen gezet. Na afloop van de zienswijzentermijn worden alle zienswijzen die zijn binnengekomen, gelezen en beoordeeld. De zienswijzen worden betrokken bij het definitief maken van de Notitie Reikwijdte en Detailniveau en wordt zo in het vervolg van het proces betrokken. Op de zienswijzen wordt een reactie gegeven in een reactienota. De verwachting is dat de reactienota na de zomer 2024 klaar is. De indieners van zienswijzen worden hierover geïnformeerd. De Commissie voor de milieueffectrapportage (commissie MER) is ook om advies gevraagd over de Notitie Reikwijdte en Detailniveau. Het advies van de commissie MER wordt betrokken bij het rapport planMER.
Ontwerpproces
Achter de schermen is de afgelopen periode hard gewerkt aan het uitwerken van de alternatieven en varianten in ontwerpen. De viltstiftschetsen (onderdeel van de Notitie Reikwijdte en Detailniveau) zijn uitgewerkt in een aantal stappen tot een ontwerp met een ruimtebeslag. Na de zomer worden een aantal direct betrokkenen hierover geïnformeerd. In september/ oktober worden ook nog buurttafels georganiseerd. Later in dit jaar wordt een informatiebijeenkomst gepland om een breder publiek te informeren over de uitkomsten van onze onderzoeken.
Optimaal ontwerp
In de eerste fase van het ontwerpproces wordt een ontwerp uitgewerkt gebaseerd op de gedachten, dat een weg in eerste instantie wordt ontworpen voor de weggebruiker. Verkeersveiligheid staat voorop. De ontwerpers werken aan het wegontwerp aan de hand van de Nederlandse richtlijn “Handboek Wegontwerp 2013”. Deze richtlijn beschrijft specifieke eisen voor 80 km/uur wegen en 100 km/uur wegen. Hierin staan allerlei getallen/waarden voor bijvoorbeeld horizontale en verticale boogstralen, breedtes van rijstroken en bermen, en rekenformules om veilig gebruik te kunnen maken van de toeritten en afritten bij een aansluiting. Een ontwerp dat helemaal voldoet aan deze richtlijn kan als verkeersveilig worden beschouwd.
Omgevingsfactoren
Jan van Liere vertelt: “Bij uitbreidingen van wegen, zoals de N35, zijn er altijd wel beperkende zaken, die invloed hebben op het ontwerp. Bijvoorbeeld (monumentale) bebouwing, woonwijken, bedrijventerreinen, natuurgebieden en cultureel erfgoed zoals landgoederen. Om de huidige N35 om te bouwen naar een stroomweg (het BO-MIRT-alternatief) is de uitvoering van de werkzaamheden ook een beperking voor het ontwerp. Om de N35 in te richten als stroomweg wordt de huidige weg met 1 rijbaan met 2 rijstroken omgebouwd naar 2 afzonderlijke rijbanen met elk 1 rijstrook. Tijdens de uitvoering moet de N35 open blijven voor verkeer in beide richtingen. Dat geldt voor de huidige kruispunten met verkeerslichten, die worden omgebouwd naar een aansluiting met een viaduct.” Stelt u zich even voor: ”er kan geen viaduct gebouwd worden midden op een kruispunt waar verkeer rijdt.” Ook is er nog een groot verschil in de bochten bij een 80 km/uur weg en een 100 km/uur weg. Voor 100 km/uur moeten de bochten ruimer zijn dan voor 80 km/uur om te voorkomen, dat weggebruikers uit de bocht vliegen. Dit heeft dus ook direct invloed op de omgeving van de weg.
Ontwerpstappen
De ontwerpers zijn in hun werkzaamheden steeds op zoek t naar de balans tussen verkeersveiligheid (ontwerpen volgens richtlijn) en inpassing van de N35 in de omgeving. Met elke afwijking van de richtlijn wordt de N35 in meer of mindere mate onveiliger. Daarom moeten er soms voor bepaalde aansluitingen meerdere varianten worden uitgewerkt en met elkaar worden vergeleken.
Het ontwerpproces verloopt in drie stappen:
- Ontwerp zoveel mogelijk volgens de richtlijn, maar rekening houdend met het uitgangspunt dat de N35 beschikbaar is voor het verkeer tijdens de werkzaamheden. Deze stap is voor de zomervakantie afgerond.
- Met een zogenaamde knelpuntanalyse wordt geïnventariseerd waar het ontwerp bebouwing, bedrijventerreinen, natuurgebieden of landgoederen raakt. Hier wordt gezocht naar mogelijkheden om de knelpunten te minimaliseren met behoud van verkeersveiligheid. Deze stap vindt direct na de zomervakantie plaats.
- Inpassend ontwerp: een ontwerp waarbij de inpassingskeuzes uit de knelpuntanalyse zijn verwerkt in het ontwerp (uit stap 1). Deze stap is nu gepland voor het najaar van 2024.
Jan van Liere sluit af: “Het is goed om in het achterhoofd te houden dat de huidige ontwerpen zijn gemaakt in een verkenning. Deze fase eindigt met een voorkeursalternatief welke tot stand is gekomen na een brede afweging (verkenning). Hierna volgt de fase “planning en studie” waarin het voorkeursontwerp in detail wordt uitgewerkt en exact wordt gekeken naar de impact van het ontwerp op de aangrenzende percelen.”