Terugblik: meedenksessie Oude Lijn in Dordrecht

Binnen de MIRT-verkenning Oude Lijn voeren we zes deelstudies uit om de haalbaarheid en effectiviteit van onze plannen te testen. Maar het antwoord waar we misschien nog wel het meest naar op zoek zijn, is of er onder de omwonenden en gebruikers van het spoor genoeg draagvlak is. In vier meedenksessies is hen gevraagd waar ze behoefte aan hebben en hoe zij de toekomst van de stations voor zich zien. Zo ook afgelopen februari in Dordrecht.

Van inwoners tot treinreizigers en van studenten tot ondernemers. Na een eerste online bijeenkomst in december, nodigde dit keer gemeente Dordrecht samen met ProRail belangstellenden uit voor een meedenksessie over de plannen. Dat leidde tot onmisbare kennis over de wenselijkheid van alle ideeën én over welke praktische zaken zeker niet vergeten mogen worden.

Groot animo in Dordrecht

Van stampvol mogen we misschien nog niet spreken, maar met meer dan 100 aanwezige belanghebbenden kunnen we zeker stellen dat de sessie in Dordrecht drukbezocht was. Dat kan ook bijna niet anders, in zo’n bijzondere locatie als het Onderwijsmuseum.

Dat er zoveel mensen waren kwam goed uit, want er was deze avond genoeg te bespreken. De deelstudies die zich (onder andere) richten op Dordrecht kwamen allemaal aan bod: de mogelijke komst van het nieuwe station Dordrecht Leerpark, het veel vaker laten rijden van de City-Sprinter en het verbouwen van het Knooppunt Dordrecht (station Dordrecht en directe omgeving).

Met in totaal 9 gesprekstafels over de verschillende onderwerpen en 3 rondes om af te wisselen, had iedere aanwezige voldoende mogelijkheden om zijn of haar mening te uiten. En dat leverde bijzondere en waardevolle informatie op.

Enthousiasme en kritiek

Door de vele instemmende knikjes, het fanatiek meeschrijven en zelfs het af en toe elkaar in de rede vallen, werd goed duidelijk dat de aanwezigen vol enthousiasme zaten om hun visie te delen. Bovendien toonde de hoeveelheid punten die ze inbrachten dat ze zich van tevoren goed hadden voorbereid. Logisch, ook: dit was hét moment om alternatieven aan te dragen. Om misschien straks iets van hun eigen ideeën terug te zien in het eindresultaat. 

Wat vooral opviel, is hoe kritisch de aanwezigen durfden te zijn. Overal werden vraagtekens bij gezet, maar waar mogelijk ook meteen oplossingen aangedragen. Hebben we station Dordrecht Leerpark bijvoorbeeld wel nodig, of kunnen we niet beter gewoon een busaansluiting maken? Willen we station Dordrecht wel uitbreiden, als het ten koste moet gaan van het Weizigtpark, of kunnen we beter puur inzetten op toegankelijkheid verbeteren? En die City-Sprinters, waarom worden die niet óók ingezet om voor betere verbinding met Brabant en Utrecht te zorgen? 

Trots delen

Waarover de Dordtenaren het wél allemaal eens waren, en waarom ze misschien wel in zulke grote getale aanwezig waren, is hoeveel potentie we hebben om Dordrecht in de toekomst nog beter op de kaart te zetten. Want wat zijn de mensen trots op hun stad, en wat zouden ze het mooi vinden als het station in de toekomst echt hun visitekaartje wordt. In welke vorm dat dan zou moeten, daar zijn we nu nog niet over uit. Maar de input van de aanwezigen en de verhalen die ze deelden helpen ons al een heel eind op weg.

Volgende participatiebijeenkomsten in april

De komende maanden gaan de gemeente Dordrecht en ProRail elk verder aan de slag met het verkennen van de plannen rondom de Oude Lijn. Daarbij nemen de organisaties de inspirerende ideeën van deze meedenksessie uiteraard mee.

In april organiseert ProRail opnieuw vier participatiebijeenkomsten, waarin we laten zien wat er met de ingebrachte ideeën is gedaan. Dat is op:

•    Dinsdag 2 april in Schiedam (gebied Schiedam, Midden-Delfland en Delft-Zuid)
•    Donderdag 4 april in Rijswijk (gebied Delft Centrum, Rijswijk en Den Haag)
•    Dinsdag 9 april in Rotterdam (gebied Rotterdam)
•    Donderdag 11 april in Dordrecht (gebied Dordrecht, Zwijndrecht, Barendrecht), over nieuw station Dordrecht Leerpark en het City-Sprinterconcept 

De gemeente Dordrecht organiseert op een later tijdstip nog een participatiebijeenkomst over knooppunt Dordrecht.