Met elke vraag krijgt ProRail meer inzicht
Tientallen kilometers spoor. Honderdduizenden (toekomstige) omwonenden. De MIRT-verkenning Oude Lijn kent ontzettend veel belanghebbenden en belangstellenden. Om hen zo goed mogelijk te informeren over de deelstudie CitySprinter en Nieuwe Stations, en hun input op te halen, organiseerde ProRail medio december twee online participatiebijeenkomsten.
‘Als er meer treinen over het spoor gaan rijden, wordt de geluidsoverlast dan ook groter?’
‘Houden jullie tijdens dit project ook rekening met de komst van zelfrijdende treinen?’
‘Ik woon heel dicht langs het spoor, in Schiedam. Toch is bijna niemand in onze buurt op de hoogte van deze avond. Hoe kan dat?’
Participatiebijeenkomst CitySprinter en Nieuwe Stations
Op z’n hoogtepunt zijn dinsdagavond 12 december precies 60 deelnemers ingelogd op het digitale platform van Microsoft Teams. Het is een van de eerste participatiebijeenkomsten rond de deelstudie CitySprinter en Nieuwe Stations. De deelnemers zijn bezorgd, kritisch en geïnteresseerd. En hun vragen heel uiteenlopend.
Een introductievideo – helemaal aan het begin van de bijeenkomst – neemt al een deel van die vragen weg. In de webinar over de Oude Lijn wordt bijvoorbeeld duidelijk dat de MIRT-verkenning als algeheel doel heeft om de bereikbaarheid in de regio duurzaam te verbeteren. En dat ProRail voor deze specifieke deelstudie vier nieuwe stations wil ontwikkelen (Rijswijk Buiten, Schiedam Kethel, Rotterdam Van Nelle en Dordrecht Leerpark), en onderzoekt of er stapsgewijs meer treinen over het Oude Lijn-traject kunnen rijden.
Onderzoeken welke plannen haalbaar en wenselijk zijn
Tot zover de ambities. Maar of die stations en die extra treinen er daadwerkelijk gaan komen, moet nog maar blijken. Laat staan dat duidelijk is hoé dit gaat gebeuren. Het idee van deze verkenningsperiode is nu juist om te onderzoeken welke plannen haalbaar en wenselijk zijn. En dus is het voor programmamanager Anne Zwiers en omgevingsmanager Eric Westerhuis, als vraagbaken aanwezig bij de digitale bijeenkomst, niet altijd mogelijk om in de vragenronde na de video kraakheldere antwoorden te geven.
‘Nee, zelfrijdende treinen zijn op dit moment geen onderdeel van de verkenning’, legt Anne bijvoorbeeld uit. ‘Maar we houden de ontwikkeling wel in de gaten. Mogelijk nemen we het mee als er meer over duidelijk is.’
En wat de geluidshinder betreft: het enige wat Eric kan antwoorden, is dat er duidelijke wetgeving is die grenzen stelt aan de overlast. ‘Mocht het treinverkeer boven die grens komen, dan worden er maatregelen getroffen. Denk bijvoorbeeld aan geluidschermen.’
Inzicht in wat er leeft in de omgeving van het spoor
Het is voldoende om een deel van de ongerustheid weg te nemen bij de aanwezigen. En tegelijkertijd geven de soms zeer inhoudelijke vragen ProRail, dat de regie voert over deze deelstudie, zelf veel meer inzicht in wat er leeft in de omgeving van het spoor, en bij andere belangstellenden. Waar mensen zich zorgen om maken, en welke kansen en bedreigingen zij zien.
Ook wordt hier duidelijk dat de communicatie nog beter kan, om meer mensen te informeren over de volgende participatiebijeenkomsten. ‘We doen ons best om iedereen zo goed mogelijk te benaderen’, besluit Anne. ‘Maar wat ons betreft zijn jullie nu ook onze ambassadeurs. Voel je vooral vrij om je buren op de hoogte te brengen van nieuwe bijeenkomsten.’