ProRail: ‘We willen een zo groot mogelijke groep bereiken’

Lieke Rubers is projectmanager bij ProRail. Zij is betrokken bij de 4 nieuw te bouwen stations. Dat zijn Rijswijk Buiten, Schiedam Kethel, Rotterdam Van Nelle en Dordrecht Leerpark. Ze vertelt hoe ProRail de omgeving betrekt bij de plannen rondom die stations.

Er komen dus 4 nieuwe stations. Hoe verloop de participatie met de omwonenden van de nieuwe stations?

‘Die 4 nieuwe stations hebben allemaal een eigen dynamiek en een verschillende omgeving. In de ene omgeving heeft bijvoorbeeld al heel wat meer woningbouw plaatsgevonden dan op een andere plek. Dat maakt elk nieuw station én de participatie uniek.

Ons participatieplan is afgerond. We willen nu in 4 rondes participeren met een brede omgeving. Dus van scholier tot omwonende of reiziger. De eerste bijeenkomst was in december 2023. Toen hebben we de omgeving meegenomen in de opgave, in het proces en in de planning. In de tweede bijeenkomst in februari 2024 willen we input ophalen vanuit de omgeving voor de mogelijke oplossingsrichtingen. Dus echt ideeën die we kunnen meenemen in het ontwerpproces. In de derde bijeenkomst in april 2024 halen we aandachtspunten op en beantwoorden we vragen bij de oplossingsrichtingen. In de laatste bijeenkomst in juni 2024 toetsen we het draagvlak op ons concept Notitie Kansrijke Oplossingsrichtingen.

We zitten nog vroeg in het proces, dus wij zijn nog vrij abstract aan het denken. Over de precieze locaties van de stations zijn we zelfs nog niet uit. Maar de ideeën van de mensen waren tijdens de eerste bijeenkomsten wel al heel concreet. Die gingen echt al over dingen als een mindervalidenparkeerplaats of een plek voor scooters. Daar kunnen we nu niet direct iets mee, maar het is wel goed om te horen wat er speelt. We kunnen dat als input meenemen voor de volgende fase waarin we meer in detail ontwerpen. Het helpt ook om onze eigen ideeën te verrijken.’

Hoe benaderen jullie mensen om mee te denken?

‘We vinden het heel belangrijk dat er zo’n groot mogelijke groep mensen deelneemt aan de participatiebijeenkomsten. Daarom zetten we veel communicatiemiddelen in. Denk aan websites, social media en gemeentelijke kanalen. Die kanalen zijn heel belangrijk omdat de gemeente vaak al contacten heeft met bepaalde belangengroepen of bewonersverenigingen. Die weet dus precies waar we moeten zijn om mensen te benaderen.’

Hoe verhoudt dit participatietraject zich tot andere trajecten die jullie doen?

‘We willen bij al onze projecten dat mensen met ons meedenken. Een verschil is wel dat dit project en dus ook het participatietraject 4 keer zo groot is als normaal. Normaal ben je heel lokaal bezig. Nu is er een veel groter gebied om rekening mee te houden.

Een ander verschil is dat het nu nog heel erg gaat over toekomstplannen. In andere projecten gaat het meestal over een concreet bouwplan of de hinder die we op dat moment veroorzaken en hoe we die het best op kunnen lossen. Dat komt bij dit project ook nog wel, maar pas over een aantal jaar. Het is dus een andere fase waarover mensen mee kunnen denken.’

Kijk voor meer informatie op prorail.nl/oudelijn