Vraag en antwoord over MIRT-gebied Oude Lijn
Het antwoord op een aantal vragen over de MIRT-verkenning Oude Lijn.
De Oude Lijn, de spoorlijn tussen Leiden en Dordrecht is een van de belangrijkste spoorverbindingen van Nederland. Het verbindt verschillende grote steden met elkaar. In die steden komen de komende jaren 170.000 woningen en 85.000 arbeidsplaatsen bij . Maar ook nu wonen en werken er al veel mensen langs deze spoorlijn. Voor een goede bereikbaarheid van deze gebieden is het nodig om meer sprinters te laten rijden, bestaande stations aan te pakken en nieuwe stations toe te voegen. Eind 2022 hebben de bestuurders van het Rijk en de regiopartijen afgesproken om een MIRT-verkenning te starten. Daarin wordt onderzocht welke maatregelen mogelijk zijn. Welke stappen er genomen gaan worden en al genomen zijn, ziet u in deze tijdlijn.
Maatregelen die worden onderzocht, zijn:
- Het verbeteren van het spoor tussen de stations op de Oude Lijn, zodat er meer treinen per uur kunnen rijden.
- Het verbeteren van vier belangrijke OV-knooppunten: Leiden, Den Haag Laan van NOI, Schiedam en Dordrecht. Wat er precies moet gebeuren, verschilt per knooppunt. Het doel is overal hetzelfde: zorgen dat de stations meer reizigers kunnen ontvangen, beter verbinden van alle vormen van (openbaar) vervoer en goed aansluiten op de nieuwe voorzieningen, woningen en werkgelegenheid die in de omgeving van de stations worden gebouwd.
- Het bouwen van vier nieuwe stations: Rijswijk Buiten, Schiedam Kethel, Rotterdam Van Nelle en Dordrecht Leerpark-Gezondheidspark.
De doelen van het project Oude Lijn zijn:
- We versterken van de agglomeratiekracht van de zuidelijke Randstad. Dat is het zorgen voor een sterke economie, het verbeteren van de werkgelegenheid en van de aantrekkelijkheid van de regio voor bedrijven en instellingen om zich te vestigen. Uit onderzoek is gebleken dat de verbetering van de verbindingen tussen de steden kan leiden tot meer bedrijven en meer werkgelegenheid.
- We houden de steden in de zuidelijke Randstad bereikbaar. Dat doen we op een duurzame manier.
- We vergroten de kansen voor mensen op betaald werk
- We verbeteren de kwaliteit van de leefomgeving in de steden. Dit doen we door de toename van autoverkeer af te remmen.
- Ontzien van het groene landschap door de nieuwe woningen en bedrijven zoveel mogelijk in het bestaande stedelijke gebied te bouwen in plaats van in het groene buitengebied.
In de MIRT-verkenning Oude Lijn bedenken we maatregelen voor het spoor. Door die maatregelen kunnen er meer mensen gaan wonen en werken in de Zuidelijke Randstad.
Algemeen antwoord
De MIRT-verkenning Oude Lijn is onderdeel van het Programma MoVe. In dit programma werken het Rijk, de provincie Zuid-Holland en gemeentes in de regio Den Haag - Rotterdam samen aan de nieuwe woningen en bedrijven en de verbeteringen aan trein, bus en tram.
In de MIRT-verkenning Oude Lijn verkennen de ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en Infrastructuur en Waterstaat (I&W) en bestuurlijke partners in het project samen de maatregelen. De bestuurlijke partners zijn provincie Zuid-Holland, Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), de gemeentes Leiden, Den Haag, Schiedam, Rotterdam en Dordrecht en ProRail en NS.
De verkenning bestaat uit zes deelprojecten. De verbeteringen aan de vier bestaande stations knooppunten en de extra sprinters en nieuwe stations hebben elk hun eigen deelproject. In het zesde deelproject kijken we naar de afstemming tussen de bouw van nieuwe woningen en bedrijven en de verbeteringen aan het spoor.
Antwoord Leiden
In de MIRT-verkenning Knooppunt Leiden verkennen het ministerie van I&W, gemeente Leiden, provincie Zuid-Holland, ProRail, NS en het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) de komende jaren maatregelen die ervoor zorgen dat het knooppunt de verwachte groei aankan. Daarnaast onderzoeken deze partijen hoe het gebied rondom het station een plek kan worden waar wonen, werken, reizen en verblijven prettig is in een duurzame, groene, verkeersveilige en goed functionerende omgeving.
Door de sterke toename van reizigers komt station Leiden Centraal binnenkort al in de knel en kan het minder goed functioneren als belangrijk knooppunt. De druk op de vierkante meters in het stationsgebied neemt toe. Dit komt doordat we meer dan 1.000 woningen en 90.000 m2 kantoren in het gebied gaan bouwen, en daarbovenop meer dan 7.000 woningen in een straal van 2 kilometer rondom het knooppunt. Ook de ruimtelijke kwaliteit, verblijfkwaliteit en de verkeersveiligheid staan nu onder druk. Als we knooppunt Leiden Centraal en het hele stationsgebied toekomstbestendig willen maken, in samenhang met de gebiedsontwikkeling, moeten we grote ingrepen doen.
Antwoord Den Haag Laan van NOI
In de MIRT-verkenning werken Knooppunt Laan van NOI werken MRDH, gemeente Den Haag, ProRail, NS, gemeente Leidschendam-Voorburg, HTM en RET samen. Het doel is om het station, samen met de nieuwbouw rond het station, een volwaardig knooppunt voor reizen te maken. . Hier komen het openbaar vervoer, fiets en deelmobiliteit samen, met veel betere overstap- en transfer-voorzieningen.
Ook moeten er betere voorzieningen komen voor de reizigers. Denk aan een extra kiosk, het opknappen van de openbare ruimte en meer fietsenstallingen. Station Laan van NOI wordt dan voor zowel een groot deel van Den Haag als voor Leidschendam-Voorburg en de kust een volwaardige toegangspoort. De MIRT-verkenning geeft uitzicht op medefinanciering van deze ingrepen vanuit het Rijk.
Antwoord Schiedam
Op station Schiedam Centrum komen de trein, metro, tram en bus samen. In de MIRT-verkenning Knooppunt Schiedam onderzoeken MRDH, RET, NS, ProRail en gemeente Schiedam wat er nodig is voor een overzichtelijk en goed functionerend ov-knooppunt waar mensen zich veilig voelen en waar goede voorzieningen zijn. De gemeente Schiedam heeft haar ambities beschreven in de gebiedsontwikkeling SchieDistrict (april 2020) en de Visie Stationsomgeving (november 2021).
De MIRT-verkenning kijkt naar financiering en een plan voor verbetering van de verouderde ov-knoop Schiedam Centrum waar alle partijen het mee eens kunnen zijn. Zo wordt dit ov-knooppunt klaargemaakt voor een groei in reizigers in de komende jaren. Daarnaast past het qua ruimtelijke kwaliteit bij de ontwikkelingen in het Schiedistrict en andere opgaven rondom wonen en reizen in Schiedam.
Antwoord Dordrecht
In de MIRT-verkenning Knooppunt Dordrecht werken het ministerie van I&W, het ministerie van BZK, ProRail, NS en de gemeente Dordrecht samen aan alternatieven voor een compact, levendig en goed functionerend ov-knooppunt. Zodat het station goed aansluit op de situatie nu en de toekomst, bijvoorbeeld door de groei van het aantal reizigers en omliggende gebieden waar steeds meer mensen wonen en werken.
De MIRT-verkenning kijkt naar financiering en een plan voor verbetering van de ov-knoop Dordrecht waar alle partijen het mee eens kunnen zijn. We kijken naar de verbetering van Station Dordrecht en naar een nieuw station (Station Leerpark-Gezondheidspark). Daarnaast kijken we naar een betere verbinding tussen wijken die nu door het spoor van elkaar gescheiden worden. De ambities van de gemeente Dordrecht staan in de ontwikkelvisie Dordtse Spoorzone van het architectenbureau Mecanoo. Zo sluit het qua ruimtelijke kwaliteit en functionaliteit aan bij de ontwikkelingen in de Stadsas Dordt (beter leven, leren en werken voor alle generaties) en andere opgaven binnen Dordrecht.
Antwoord ProRail
Onderdeel van de MIRT-verkenning Oude Lijn is de deelstudie City-Sprinter en Nieuwe Stations van ProRail. We onderzoeken hierin hoe we stap voor stap nieuwe stations kunnen openen in de (nieuwe) woonwijken: Rijswijk Buiten, Schiedam Kethel, Rotterdam Van Nelle en Dordrecht Leerpark. Het plan voor een nieuw station en hoe deze aansluit op de omgeving, maken we samen met de gemeentes. Ook onderzoeken we of en hoe er steeds meer City-Sprinters kunnen rijden tussen Den Haag Laan van NOI en Dordrecht: een onderzoek naar 8 of 12 sprinters per uur per richting.
Binnen de Verkenning hebben alle deelprojecten een eigen opgave en planning. Specifieke informatie over het deelproject is te vinden op hun eigen informatiepagina's. Hieronder leest u waar u meer informatie vindt.
Antwoord Leiden
De MIRT-verkenning Knooppunt Leiden is onderdeel van de gebiedsontwikkeling van het stationsgebied. Informatie over knooppunt Leiden kunt u vinden via de website van de gemeente Leiden.
Antwoord Den Haag Laan van NOI
De MIRT-verkenning Knooppunt Den Haag Laan van NOI is onderdeel van de gebiedsontwikkeling van het stationsgebied. Informatie over knooppunt Laan van NOI kunt u vinden via www.knooppuntlaanvannoi.nl
Antwoord Schiedam
De MIRT-verkenning Knooppunt Schiedam is onderdeel van de gemeentelijke gebiedsontwikkeling SchieDistrict. Informatie over knooppunt Schiedam kunt u vinden via de website van SchieDistrict.
Ook de MIRT-verkenning naar het nieuwe Station Kethel is onderdeel van de gemeentelijke gebiedsontwikkeling Schiedistrict. Informatie over de MIRT-verkenning naar dit nieuwe station is te vinden op www.prorail.nl/oudelijn.
Antwoord Dordrecht
De MIRT-verkenning Knooppunt Dordrecht is onderdeel van de gemeentelijke gebiedsontwikkeling Stadsas Dordt. Binnen de Stadsas Dordt bouwen we binnen drie deelgebieden langs het spoor extra woningen en voorzieningen, creëren we ruimte voor banen, realiseren we verschillende mobiliteitsmaatregelen en ontstaat een duurzamere en gezondere stad. Daarbij kijken we nadrukkelijk naar duurzaamheids- en mobiliteitsoplossingen met als ambitie een klimaatneutraal Dordrecht in 2040.
Meer informatie over de Stadsas Dordt kunt u vinden op deze website van de gemeente Dordrecht.
Antwoord ProRail
Het studiegebied van deelproject 5, City-Sprinter en Nieuwe Stations, beslaat de spoorlijn Leiden - Den Haag - Rotterdam - Dordrecht. Meer informatie kunt u vinden op www.prorail.nl/oudelijn.
Antwoord Leiden
Meedenken kan via meedenksessies die wij in de verkenning regelmatig organiseren rondom de ontwerprondes. Deze sessies vinden afwisselend fysiek en online plaats. Meer informatie over hoe wij de omgeving betrekken kunt u lezen in het participatieplan. Zie hiervoor Map: Knooppunt Leiden Centraal | Gemeente Leiden Klopt, voor Leiden is er dan deze link: Project: Participatieactiviteiten | Gemeente Leiden.
Antwoord Den Haag Laan van NOI
Op de projectwebsite van Laan van NOI kunt u vinden wanneer u kunt meedenken en meepraten over de ontwikkelingen rondom station Laan van NOI en het knooppunt zelf.
Antwoord Schiedam
Meer informatie over hoe Schiedam de omgeving betrekt, kunt u vinden op Vernieuwd station en omgeving | SchieDistrict
Antwoord Dordrecht
Op de website Knooppunt Dordrecht en station Dordrecht Leerpark - Dordrecht kunt u informatie vinden over wanneer u kunt meedenken en meepraten over de ontwikkelingen rondom Knooppunt Dordrecht en station Dordrecht Leerpark-Gezondheidspark.
Antwoord ProRail
Op Denk mee | ProRail lezen hoe en wanneer u kunt meedenken bij deze studie.
Antwoord Leiden
Heeft u vragen over deelproject Knooppunt Leiden? Neem contact op met omgevingsmanager Len Hazeleger. Hij is te bereiken via mailadres l.hazeleger@leiden.nl of telefonisch via 0651543734.
Antwoord Den Haag Laan van NOI
Heeft u vragen over het deelproject Knooppunt Den Haag Laan van NOI? Stuur dan een e-mail naar contact@knooppuntlaanvannoi.nl.
Antwoord Schiedam
Heeft u vragen over het deelproject Knooppunt Schiedam? Stuur dan een e-mail naar schiedistrict@schiedam.nl.
Antwoord Dordrecht
Heeft u vragen over het deelproject Knooppunt Dordrecht? Stuur dan een e-mail naar stadsasdordt@dordrecht.nl.
Antwoord ProRail
Heeft u vragen over het deelproject City-Sprinter en Nieuwe Stations? Neem dan contact op met ProRail via www.prorail.nl/oudelijn.
De werkzaamheden in deze verkenning bestaan uit onderzoeken . Hierna volgt een besluit over een voorkeursalternatief. Deze onderzoeken zullen voor niemand overlast veroorzaken. Er is nog een aantal jaren van onderzoek, ontwerp en procedures nodig voordat er iets gebouwd gaat worden dat nu in deze Verkenning wordt onderzocht.
Werkzaamheden die op dit moment aan het spoor worden gedaan in deze regio zijn er onder andere op gericht om 6 sprinters per uur mogelijk te maken per eind 2024. Ook vindt er onderhoudswerk plaats.
De verkenning bestaat uit vier stappen: start, analyse, beoordeling en besluitvorming. De verschillende stappen die genomen worden vooraf aan de verkenning en in de verkenning, staan ook uitgelegd in deze infographic.
- Tijdens de startfase is de startbeslissing uitgewerkt tot een projectplan. In dit projectplan staat de aanpak van de MIRT-verkenning. Link naar de Startbeslissing toevoegen?
- In de analysefase worden alle mogelijke oplossingen bestudeerd. Mensen uit de omgeving kunnen meedenken. De oplossingen en varianten worden op een paar belangrijke zaken onderzocht (o.a. kosten). Het resultaat van deze fase is een keuze van de kansrijke oplossingen In de zogenaamde Notitie Kansrijke Oplossingsrichtingen (NKO) staat de verzamelde informatie. Eind 2024 is de keuze voorzien van de Kansrijke Oplossingsrichtingen.
- In de beoordelingsfase van de MIRT-verkenning kijken we naar de effecten van de kansrijke oplossingen. De uitwerking vindt plaats in een verkeersrapport, een Milieueffectrapport (MER) en een kosten-batenanalyse.
- In de besluitvormingsfase wordt een keuze gemaakt van de oplossing die we het beste vinden. We noemen dit het voorkeursalternatief. Het voorkeursalternatief moet eerst nog weer verder worden onderzocht. Daarna kan er gebouwd gaan worden.